Utveckling och lärande
- Att alla ska få ta del av ett lustfyllt lärande.
- Att alla får möjlighet att utvecklas i sin egen takt.
- Att alla med stöd och hjälp ska få ta sig an nya utmaningar och ny kunskap.
De områden som ska vävas in i målet Utveckling & lärande är:
- Språk, kommunikation & drama
- Musik, kultur & skapande
- Natur & miljö
- Rörelse & hälsa
- Matematik
- Informationsteknik
- Jämställdhet
- Barn med behov av särskilt stöd i sin utveckling
Barns inflytande
- Att varje barn får känna delaktighet i beslut som rör verksamhet och aktiviteter.
- Att vi som pedagoger lyssnar in och läser av barnen inför planering och utvärdering.
- Att det med jämna mellanrum görs barnintervjuer om barnets vardag på förskolan, t ex med hjälp av glada eller sura ansikten.
Förskola och hem
- Att det finns en god dialog mellan föräldrar och pedagoger.
- Att en förtroendefull relation grundläggs redan under inskolningen.
- Att föräldrarna känner sig delaktiga i sina barns vardag.
- Att utvecklingssamtalet blir en dialog med respekt, ömsesidighet och med barnets bästa i fokus.
Samverkan med förskoleklass, skola och fritidshem
- Att barnen känner trygghet i övergången från förskola till förskoleklass.
- Att barnen upplever förväntan och nyfikenhet.
- Att barnen klarar sin självständighet som toalett, hygien, mat och ansvar för sina saker.
- Att föräldrarna är delaktiga och trygga i övergången mellan verksamheterna.
Dokumentation
- Att visa på barnets individuella utveckling och framsteg genom portfolio./li>
- Att visa på verksamhetens innehåll för föräldrar och andra intresserade genom väggdokumentation, bloggen samt dagsberättelse innanför dörren.
- Att dokumentera barnets historia på förskolan genom bilder på cd:skiva då barnet slutar och att spara de filmprojekt som vi gör i temat.
Utvecklingssamtal
- Att samtalet blir en dialog mellan förälder och förskola om barnets behov av omsorg och utveckling.